Hva er SMS innholdstjeneste?

En innholdstjeneste er digitalt innhold som man kjøper via mobilen. Det kan være ringetoner, logoer, stemmeavgivning via mobil, spill, chat eller varslingstjenester. Noen innholdstjenester fungerer som abonnement, så vær oppmerksom på at det kan innebære en avtaletid.

Hvordan bestille innholdstjenester

Du kan bestille en innholdstjeneste via SMS, MMS, WAP og internett. For å bestille sender du inn en SMS med kodeord til nummeret oppgitt. Videre  følger du instruksjoner fra leverandør. Du kan til enhver tid stoppe en tjeneste ved å sende kodeordet <STOPP> til avsendernummeret for den aktuelle tjenesten.

Slik stopper du en innholdstjeneste:

  1. Send SMS med kodeord <STOPP> til avsendernummeret for den aktuelle tjenesten
  2. Du mottar en bekreftelse på SMS fra leverandør

Verdt å vite:

  • Hvis kodeord STOPP ikke fungerer, mottar man en SMS om hvordan tjenesten skal stoppes
  • Har du flere aktive tjenester skal du få en SMS fra leverandøren med info om tjenester + kodeord for å stoppe disse
  • Makspris per transaksjon er kr 300,- pr dags dato
  • Det er ingen begrensning på hvor lenge et abonnement kan løpe
  • For mer info om belastningsbeløp eller avbestillingen ikke fungerer, kontakt din innholdsleverandør

Er du uenig i beløpet du har blitt fakturert for?

Klager og henvendelser om innholdstjenester rettes til NetCom, som har ansvaret for å behandle dine forespørsler om bruk av innholdstjenester. Dersom du selv ønsker å ta direkte kontakt med innholdsleverandøren kan du gjøre det.

Sperre for innholdstjenester

Du kan sperre tilgangen totalt, eller sette en beløpsgrense. Dette er særlig aktuelt med tanke på å begrense barns tilgang til innholdstjenester. Beløpsgrensen kan settes til kr 250, kr 500 eller kr 1000 i måneden. Abonnementet/kontantkortet kan da kun belastes med innholdstjenester for det avtalte grensen per kalendermåned.

Ønsker du å sperre for innholdstjenester kan du kontakte kundesenteret.

Registrer navn og alder på bruker av abonnementet

NetCom sikrer at kunden ikke får kjøpt innholdstjenester som ikke er egnet for barn og unge dersom bruker av abonnementet er yngre enn aldersgrensen satt på innholdet. Dette gjøres ved at NetCom pålegger innholdsleverandører som selger innholdstjenester til NetComs kunder å sette en aldersgrense på innholdstjenester som ikke er egnet for barn og unge.

NetCom oppfordrer kunden til å kontakte NetCom Kundesenter og registrere navn og alder på bruker, dersom dette er en annen person enn eier, slik at alderskontrollen fungerer.